Já žroutík

Jaký je v současné době můj postoj k jídlu? Jak se tento postoj vyvíjel? Přesně o tom se dnes rozepíšu. A začnu asi pěkně přímo – příspěvkem, který jsem na konci května sdílela na instagramu.

Jsou to dva roky, co jsem začala měnit přístup k jídlu. Rozhodla jsem se, že poupravím své stravování a doufala, že dostanu dolů nějaké kilčo. Hlavní úprava jídelníčku spočívala v tom, že jsem vyřadila sladkosti, smažené jídlo a veškeré pečivo. V té době jsem pečlivě počítala příjem a vše si zapisovala. Tato etapa trvala asi rok. Opravdu jsem zhubla, ale necítila jsem se spokojeně. Byl tu ale další problém… Jakmile jsem si dala třeba půlku bílého rohlíku, tak to moje trávení nezvládalo. Došlo mi, že to bude chtít změnu.

Asi dva měsíce jsem si pohrávala s poměrem makroživin. Šlo mi vlastně o to srazit množství přijatých sacharidů na nižší hodnotu, ale celkový energický příjem jsem nechávala konstantní. (Takže jsem navýšila bílkoviny a tuky.) Znám ve svém okolí dost lidí, na které tento  postup funguje. Mně to ale nevyhovovalo. Já mám prostě ráda sladký! 😀

12918676_1144315758936376_283795829_n

Teď už se pomalu dostáváme k tomu, jak papkám teď. Od podzimu nepočítám příjem jako takový. Hlídám si hlavně, abych měla dostatek bílkovin, aby svaly nestrádaly (splnit sacharidy a tuky pro mě není problém :D). Po roce počítání už to v hlavě trošku mám a jím spíš intuitivně. Postupně jsem si uvědomila, že je zbytečné vyřazovat nějaký typ potravin úplně. Do jídelníčku jsem vrátila pečivo – se semínky, tmavé, atd. I nadále se ale snažím vyhýbat bílému pečivu. Občas si bez výčitek dopřeji nějaký dortík nebo kostičku čokolády. A naprosto bez výčitek! 🙂 Což bych před rokem absolutně nezvládla…

14288203_557937254398946_4344082441758048256_n.jpg

Jak se na mě tento přístup podepsal? Každopádně se cítím spokojenější, plná síly a energie. Neomezuji se nějak moc, ale snažím se přemýšlet nad tím, co jím. A baví mě to… 🙂 Tělo mi ukázalo, že jsem mu zbytečně odpírala. Prostě potřebuje pestré jídlo, aby správně fungovalo. A že toho jídla potřebuje dost! 😀

A co jsem nejvíc potřebovala já? Pauzu od striktního zadávání každého gramu do aplikace. Ale počítání absolutně neodsuzuji a tuším, že se k němu vrátím. Alespoň občas, orientačně. Velmi blízké je mi stravování IIFYM, takže předpokládám, že se moje kroky budou ubírat tímto směrem…

Nebojte se jídla.
Nebojte se většího množství kvalitního jídla.
Nebojte se sacharidů – v těle slouží jako primární, rychlý zdroj energie.
Nebojte se tuků – zajišťují dlouhodobý zdroj energie, ale také správnou funkci hormonů, nervové soustavy a rozpouští se v nich některé vitaminy.
A co bílkoviny? To jsou také kámošky! 🙂 Jsou stavební jednotkou svalových vláken, ale vyskytují se např. i v enzymech a hormonech.

Leave a Reply

